" De Worstmakerij "

M. Wilhelmus.

Het bewerken, roken en garen van rund-, varkens en kippenvlees zit de familie Wilhelmus in het bloed. Vader Martin rolt al op zeer jonge leeftijd in het vak van vleesverwerker. Hij is net 15 als hij als schoonmaker aan de slag kan bij een corporatie van acht Hilversumse slagers. Dat is halverwege de jaren zestig.

De samenwerkende slagers slaan in die tijd de handen ineen bij de productie van worsten en vleeswaren. Via winkels vinden deze producten de weg naar de consument. Na korte tijd zet Martin de dweil tegen de muur en wordt chefslager bij één van de slagerijen.

Na zijn militaire dienst keert hij terug naar de coöperatie als worstenmaker. Als hij de kans krijgt het coöperatieve bedrijf zelfstandig voort te zetten, grijpt hij die. Op z'n 21e is Martin dan ook zelfstandig ondernemer in Hilversum.

De zonen.

De oudste twee zonen van Martin, Martijn en Erwin, delen al vroeg vaders interesse in het slagersvak. Van jongs af lopen ze al mee in het bedrijf. Mede daardoor krijgen ze al op jonge leeftijd verantwoordelijkheden.

''Zie het maar als een soort virus dat pa op zijn kinderen overbrengt, wij zijn gewoon gehersenspoeld door onze vader" verteld Martijn gekscherend.

Dat het bedrijf nu in Lelystad zit, is eigenlijk toeval. De combinatie van groei, regelgeving en milieueisen dwong de familie Wilhelmus ruim tien jaar geleden uit te gaan zien naar een nieuwe vestigingslocatie. De architect met wie ze contact hadden, heeft ooit de voormalig schapenslachterij aan de Verlaatweg in Lelystad ontworpen. En hij wist dat het pand beschikbaar was.                

Smaak

Het assortiment van de Worstmakerij bestaat uit 150 verschillende worsten en heel veel verschillende kip en vlees producten. Enkele voorbeelden daarvan zijn grilworst, kookworst, paardenworst, kippenboutjes, kippenvleugeltjes en gemarineerde producten.

Hoe verschillend de producten ook zijn, ze hebben één bepalende overeenkomst, het wordt allemaal op ambachtelijke wijze gemaakt. Deze unieke eigenschap komt op verschillende plaatsen in het productieproces tot uiting. Zo gebruikt het bedrijf nagenoeg geen hulpstoffen. Dat in tegenstelling tot de industriële vleesbereiders.

 
 

Die voegen volgens Martin veel water en eiwitten toe om van tien kilo ham bijvoorbeeld twintig kilo te maken. "Bij ons blijft een ham van tien kilo tien kilo. Zo blijft de natuurlijke smaak van het vlees beter bewaard"

Een ander ambachtelijk aspect is de natuurlijke runder- darm die wordt gebruikt voor de paardenworst. Kunststof is bij ons uit den boze! Ook het roken van vlees gaat nog op de ouderwetse manier. Met echt hout. Industriële bedrijven roken het vlees in ge-automatiseerde kasten en werken met injectoren om het vlees te zouten. De Worstmakerij doet dat nog steeds met de hand.

''Die ambachtelijke manier van werken vind je terug in de smaak van het vlees'' Dat maakt ons product niet alleen uniek, het houdt ook het bedrijf overeind" verteld Martijn.

Een apart vak

Kenmerkend voor de worstmakerij is dat het nog altijd een familiebedrijf is. Want naast Martijn en Erwin werken er nog twee broers in de slagerij.

"Een familiebedrijf kent meer voor- dan nadelen" heeft Martijn ervaren. Volgens hem loopt iedereen een stapje harder. Bovendien kun je van je familie verlangen om langere werkdagen te maken. En dat is echt een voordeel.

Door de oprichting van de nieuwe BV is het gigantisch druk maar we ondersteunen elkaar. Het gezin is het bedrijf, maar het moet er niet ten koste van gaan, daar letten we met z'n allen wel op. Vast staat dat we er goed de gang in hebben bij De Worstmakerij. Dat is ook nodig, gelet op de toekomst. Ook zaken als BSE zetten de vleesafzet onder druk. Bovendien neemt het aantal gekwalificeerde medewerkers hard af. Specialisten worden schaars.

Dat is jammer. Het vleeswarenberoep is toch een vak apart waar heel wat bij komt kijken. De belangstelling voor de opleiding is tanende en in het algemeen is er weinig opvolging. Stelt Martijn vast. Wat dat laatste betreft is De Worstmakerij een uitzondering in de regel. Met het vooruitzicht van vier opvolgers kan vader Martin meer dan tevreden zijn.

En dat ie dat is, blijkt ook wel uit de boodschap op het bord dat voor ons bedrijf staat:

'' Een bedrijf van vader op zoon''
 
Copyright © De Worstmakerij, 2007, All Rights Reserved